Intergo werkt met een team van Dekra, ProRail en NS aan de realisatie van “snellere treinen = sneller op je bestemming”. Maar hoe is het voor wachtende reizigers als treinen met een hogere snelheid langs het perron rijden? Intergo heeft het onderzoek naar de ervaringen bij treinpassages van 140 en 160 km/u opgezet en uitgevoerd.
Zaterdagnacht 9 januari 2021 hebben we met gezekerde proefpersonen op station Kampen Zuid getest. ‘Nu mag je hier maximaal 140 kilometer per uur, maar in de toekomst willen we naar de 160. Maar alleen als we heel zeker weten dat het kan en veilig is. Daarom testen we de luchtstroom en het geluid met zowel proefpersonen als apparatuur’, legt Marcel van Ofwegen van ProRail Stations uit. ‘We testten met twee verschillende treinen: een Sprinter Nieuwe Generatie en een Intercity Direct. Vooral de luchtstroom van de Intercity maakte impact. Het is ook niet niks als zo’n groot blok staal met hoge snelheid op je afkomt.’ Daarom werden de proefpersonen gezekerd aan de reling van het perron.
Na deze eerste test volgen er nog veel meer. Daarbij gaan we ook het effect meten op poppen, props, andere reizigersgroepen en losse objecten zoals kinderwagens. En we testen in verschillende weersomstandigheden.